Followers

Thursday, October 13, 2011

baby batuk

hari just nak sharing tips yg aku cr tentang cara menghilangkan batuk kahak utk baby..sbb 2-3hr ni adam asyik batuk je tgh mlm..hr ni aku pun dah try tips yg aku ambik tu..harap2 menjadi la dan kurang la batuk si kecik ummi tu..

1)cara yang pertama guna madu asli pastu campur ngan air limau kasturi. sukatannyer lebih kurang camni. 1/2 sudu teh ngan 1/2 biji limau kasturi.. mix it well.. bagi anak minum. buat pagi skali malam skali. kalau malas.. buat malam je sblm dia tido. lps bagi tu.. bagi dia minum air suam.ni cara yg aku try ikut untuk mlm ni la..yg ni aku cr kat forum2 yg diorg bincang cmane nak hilangkan batuk anak..



2)Cara kedua pulak boleh guna kunyit hidup atau bawang putih. Kunyit hidup tu, gosok la kat mana2 permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk, lepas tu serbuk kunyit tu dicampurkan dengan minyak masak kemudian sapukan ke dada bayi.. Kalau nak guna bawang putih, bakar sikit bawang putih tu tapi jgn la sampai hangityer.. Caranya sama jer guna kunyit, gosok, ambil serbuk,kemuadian campur dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi..




3)Cara ketiga, jika anak batuk berkahak dan selsema… Boleh gunakan daun kaduk. Ramas daun kaduk dengan kapur sirih. Kemudian sapukan pada dada dan perut bayi. Kahak akan keluar bersama najis bayi nanti..


4)Cara keempat, kalau anak kita dah boleh mengunyah, amalkan makan kismis sebanyak 21 biji setiap hari.. InsyaAllah batuk akan hilang…



5)Akhir sekali, gunakan daun bunga tahi ayam. Ramaskan dengan kapur sirih sampai berlendir kemuadian sapu kat tengkuk dan dada..



petua yg kedua smpai kelima ni aku ambik kat laman web ni http://www.ziefauzi.com/wp-comments-post.php..tq for sharing..

nnti apa2 aku update plak harap2 berkesan la cara yg dbuat utk legakan batuk adam tu..huhu ok gud nite all..

No comments:

Post a Comment